Skip to content

Wat?! Heeft u nog geen blog?

Het lijkt alsof de hele wereld blogt, maar dat is (nog) niet zo. Veel MKB-ers hebben statische websites. Jammer, want een blog is voor mensen reden opnieuw een website te bezoeken. Wilt u gezien worden, begin dan met bloggen. Maar waar moet u op letten als u begint?

De plek van uw blog

Zorg ervoor dat u een website heeft met een blogpagina. Er zijn gratis blogplatformen zoals WordPress.com, Blogger en Tumblr. Bedenk dat als u hier uw blog plaatst, deze websites ook het verkeer (bezoekers, views) genereren. Terwijl u graag de bezoekers op uw site wilt! Plaats uw blog daarom op uw eigen website. Dat kan op de homepage of een andere pagina. Zorg er wel voor dat de blog goed vindbaar is vanaf de homepage.

Hoe vaak uw blog publiceren?

Het is slim om minstens vijf blogberichten klaar te hebben staan wanneer u start. U kunt natuurlijk met slechts één blogpost beginnen, maar met een degelijke basis laat u uw lezers zien dat je weet waar u over praat en bouwt u geloofwaardigheid op. Bovendien hebben bezoekers zo meer te lezen en blijven ze langer op uw site. Bent u eenmaal begonnen, plaats dan minstens eens per week een nieuwe blog. Vaker mag natuurlijk, want Content is King. Maar laat het dan wel waardevolle content zijn en geen middelmatige of gekopieerde informatie.

Reageer op reacties

Zorg ervoor dat u een melding krijgt bij elke reactie en reageer dan ook snel, het liefst nog dezelfde dag. Uw reactiesnelheid zegt namelijk ook iets over uw dienstverlening. Opmerkingen en reacties vormen bovendien op hun beurt nieuwe content waardoor uw website door Google beter wordt gewaardeerd.

Blogonderwerpen

En dan de belangrijkste: waar schrijf je over? De volgende vraag zou dan moeten zijn: wat wil uw doelgroep weten? Wat willen ze van u leren? Welk probleem kunt u voor hen oplossen? Er zijn talloze onderwerpen om over te bloggen, ook binnen uw sector. Maar houdt uw product en dienstverlening in gedachten, want dat is hetgeen u uiteindelijk wilt promoten. Hier zijn 10 blogideeën ter inspiratie (waarvoor u dus wel uw doelgroep moet kennen):

  1. U kent uw klanten. U lost elke dag hun problemen op. Waarom dan geen blog over de meest voorkomende problemen van uw klanten, inclusief de oplossing?
  2. Klanten en propects stellen vaak dezelfde vragen. Een blogpost met ‘Frequently Asked Questions is altijd een goed idee.
  3. Elk vakgebied heeft jargon dat buiten de sector minder of niet bekend is. Een blog met definities van vaktermen is waardevol.
  4. Wees niet bang om uw lezers wat tips of DIY-informatie te geven. U maakt uzelf daarmee niet onnodig. Integendeel, u toont uw expertise binnen uw vakgebied en moedigt de lezer aan uw hulp in te roepen.
  5. Een andere manier om uw expertise te laten zien is om te schrijven over het nieuws en trends in uw branche. Wat is nieuw? Welke trends signaleert u?
  6. Heeft u nieuwe diensten of producten? Schrijf erover, leg uit wat het is en welke waarde het heeft voor uw klant.
  7. Maak een bedrijfspresentatie op film. Die plaatst u natuurlijk ook op YouTube.
  8. Neem interview af met een expert uit uw vakgebied in beeld of tekst.
  9. Stel een vraag of plaats een poll en laat bezoekers reageren.
  10. Een visual of infographic om iets uit te leggen of aan te tonen voor de afwisseling.

CC_2014_why_arent_u_blogging_Mike_Licht

Uw blog is er. En dan?

Hoe krijgt u bezoekers naar uw blog? Hieronder weer een paar tips:

  • Kondig uw blog aan in een mailing.
  • Verspreid links naar uw blog via social media zoals Twitter, Facebook, en Google+.
  • Link in of onder uw blog naar andere relevante blogs in uw branche.
  • Citeer deskundigen die uw blog kunnen promoten op hun social media-accounts.
  • Zorg ervoor dat u reacties krijgt. Vraag vrienden, collega’s en experts te reageren op uw blog.

Toegevoegde waarde voor uw bedrijf

Het opzetten van een succesvolle zakelijke blog kost tijd. Hoe meer inhoud u publiceert, hoe meer bezoekers uw website als waardevolle bron gaan zien. Het begint met een stevige basis, vanuit daar kan de blog groeien en waarde toevoegen aan uw bedrijf. Geef vooral niet te snel op.

U wilt regelmatig bloggen en heeft zelf weinig tijd?
Neem dan een blogabonnement!

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back To Top