MVO

Ik verwoord uw bijdrage aan een duurzame samenleving



MVO betekende geen schade berokkenen aan de planeet (planet), mensen (people) en het bedrijfsresultaat (Profit). Tegenwoordig gaat het over het bevorderen van een gezonde en duurzame wereld. Door te communiceren over MVO laat u uw klanten, medewerkers en andere belanghebbenden weten wat uw organisatie of bedrijf concreet doet op het gebied van duurzaamheid. Ik werk samen met u aan een duurzame, authentieke reputatie.

Gebrekkige communicatie
Uit onderzoek blijkt dat slechts 25% van de bedrijven MVO-activiteiten verwerkt in communicatie-uitingen.

Redenen om niet te communiceren over MVO:

  • Ik doe onvoldoende aan MVO om erover te berichten
  • Ik ben te klein als onderneming
  • Ik wil niet de indruk wekken dat ik MVO misbruik als marketingtool

En soms is MVO dusdanig onderdeel van het bedrijfsproces dat wordt vergeten dit te benoemen.Toch is het belangrijk hierover te communiceren. Ook voor kleinere ondernemingen zonder duurzame certificaties. Want consumenten, maatschappelijke organisaties en de overheid hechten steeds meer waarde aan een duurzame bedrijfsvoering. Maar liefst 75% van het publiek wil weten wat bedrijven doen aan MVO. Daar niet over communiceren is dus een gemiste kans.

De winst van communicatie
Enkele positieve gevolgen van communiceren over MVO:

  • De reputatie van het bedrijf wordt versterkt
  • Werknemers worden gemotiveerd en productiever
  • De klantenbinding en –tevredenheid nemen toe
  • Relaties met de lokale gemeenschap en overheden verbeteren

Communiceren over MVO is belangrijk om ervoor te zorgen dat uw inspanningen worden gezien en gewaardeerd. Bovendien draagt u een waarde uit die navolging verdient door zowel andere bedrijven als burgers.

Een goed verhaal
Laat de wereld weten waar u mee bezig bent. Zo kunnen klanten en beleggers verantwoorde keuzes maken. Besteed aandacht aan MVO in uw externe en interne communicatie.Laat mij u daarbij helpen. Ik schrijf over MVO voor uw website, magazine en verslag. Richtlijnen, keurmerken en criteria zijn belangrijke hulpmiddelen, maar de kunst is om een heldere, goed onderbouwde boodschap te formuleren. Door mijn journalistieke achtergrond kan ik u helpen met een begrijpelijk verhaal dat blijft hangen.

Social media
Door social media verschuift de macht naar consumenten en worden bedrijven en organisaties gedwongen om anders met hun klanten te communiceren. Investeer in een goede relatie en ga met uw klanten en prospects de dialoog aan. Geef inzicht in bedrijfsprocessen. Wees daarbij transparant, authentiek, eerlijk en verantwoord. Doe uzelf niet duurzamer voor dan u bent. Greenwashing wordt meestal hard en vaak publiekelijk afgestraft. Imagoschade is moeilijk te repareren. Zorg daarom voor een goede reputatie online.

Ik kan u helpen met:
Communicatietrajecten om MVO in uw bedrijf te introduceren en te verankeren

  • Teksten voor interne en externe media
  • Social mediacampagnes en webcare

Als dat nodig is, verzorg ik met collega’s een duurzaamheidsverslag of een jaarverslag waarin MVO is geïntegreerd. Ook kan ik u ondersteunen bij het verduurzamen van uw onderneming.

Neem contact met mij op als u meer informatie wilt.